Over mij Mijn “carrière” in het kort

Introductie

Ik ben Hilde Salverda (1949) en woon in Amsterdam. Van oorsprong ben ik opgeleid voor het sociaal-cultureel werk als jeugdleider en sociaal werker. Dat werk heb ik gedaan tot 1980, voornamelijk in volksbuurten in Amsterdam. Hoewel mijn hart in dat werk zat, ik iedere dag met plezier naar mijn werk ging en ik bovendien een goed betaalde en verantwoordelijke positie had verworven, wilde ik dat werk toch niet voor de rest van mijn leven blijven doen. Deels omdat ik zelf te weinig aan mijn trekken kwam en vooral omdat ik mijn creativiteit en ideeën maar zeer beperkt kwijt kon. Dat werd steeds belangrijker voor me.

Maar wat dan? Go with the flow!
Ik ben eerst gaan werken als huisschilder en timmermansknecht om uit te vinden wat ik dan wilde en tegelijkertijd de kost te verdienen. Vanaf 1985 ben ik ook gaan werken in Theater De Balie in Amsterdam, waar ik 9 jaar gewerkt heb. Ik deed daar van alles en nog wat: kaartjes scheuren, tafeltjes opruimen, het assisteren van de accountant, begeleiding van acteurs en sprekers, productiewerk voor groepen, etcetera.

Rietveld Academie
In 1985 ben ik aangenomen op de avondopleiding van de Rietveld Academie, afdeling Grafisch Ontwerpen. Vijf jaar lang 5 avonden per week en overdag werken aan schoolopdrachten. In combinatie met mijn andere werkzaamheden een pittige opgave. In 1990 ben ik afgestudeerd. Vanaf 1990 heb ik altijd gewerkt als zelfstandig ontwerper en vormgever, naast mijn andere activiteiten.

Theater

De Wassen Neus
Door mijn werk in Theater De Balie ben ik in contact gekomen met Chaim Levano, musicus en theatermaker en toen de nog enig overgebleven Nederlandse DaDaïst. Met hem en zijn stichting De Wassen Neus/Chaim Levano heb ik vanaf 1986 elf jaar nauw samengewerkt. Bij De Wassen Neus was ik (mede-)verantwoordelijk voor productie, vormgeving van de projecten en financiën, en eindverantwoordelijk voor de pr.
We hebben in die jaren erg leuke, mooie en “krankzinnige” projecten bedacht en uitgevoerd, o.a. in de Beurs van Berlage, het Rijksmuseum en vele theaters. Daar denk ik dan ook met erg veel plezier aan terug. Wat ik in de samenwerking met Chaim vooral geleerd heb, is om de fantasie de vrije loop te laten, dat niets te gek is en alles te realiseren is (is het niet op de ene, dan wel op de andere manier).

Handtheater
Vanaf 1987 tot 2007 was ik nauw betrokken bij het doventheater Handtheater. In 1987 was dit nog een amateurgezelschap. In 1990 hebben we Handtheater omgevormd tot een professionele theatergroep met een eigen theater, het enige doventheater in Nederland. Tot 2007 werkte ik daar 24 uur per week en was (mede-)verantwoordelijk voor beleid, nieuwe projecten, productie en financiën. Eindverantwoordelijk voor marketing en pr. en vormgeving. Ik had daarnaast mijn eigen freelance-bedrijf als ontwerper en vormgever.
N.B. In 2015 is Handtheater opgehouden te bestaan door geldgebrek en het intrekken van subsidies.

Beeldende kunst

Vanaf 2007 ben ik mijn deskundigheid op het gebied van presentatie, marketing en pr meer specifiek gaan richten op beeldende kunst en kunstenaars, gestimuleerd door beeldend kunstenaars uit mijn kennissenkring. Daarnaast ben ik serieus een studie gaan maken van het hele online-gebeuren qua presentatie, marketing en pr, omdat het internet andere eisen stelt en presentatie, marketing en pr aan andere voorwaarden moet voldoen dan het offline-gebeuren.

Ik heb allerlei dingen uitgeprobeerd, sommige tamelijk succesvol, andere minder geslaagd.
Wat ik echter het liefste doe, is nauw samenwerken met een handjevol kunstenaars met het doel hun mogelijkheden uit te breiden en hun bekendheid te vergroten. Voor hen wil ik dan graag mijn ideeën, ervaring en deskundigheid inzetten. Probleem hierbij was dat de meeste kunstenaars nauwelijks geld hebben om te betalen voor de kwaliteit die ik lever en het intensieve werk dat ik voor hen verricht.
Dankzij het feit dat ik nu gepensioneerd ben en daardoor minder inkomen uit werk nodig heb, kan ik het me het nu veroorloven om werk te doen dat ik leuk en de moeite waard vind, zonder de volle prijs te berekenen. De meeste van mijn klanten hebben een modaal inkomen of zijn uitgesproken armlastig en kunnen zich de volle prijs voor mijn werk absoluut niet permitteren. Dankzij de AOW is dat probleem nu opgelost.

N.B. Op dit moment neem ik geen nieuwe klanten meer aan!

Deel dit Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail