EU en de BTW-wet voor digitale producten 2 Voor wie geldt deze wet en wat zijn digitale producten?

Wie krijgen te maken met deze nieuwe BTW-wet?

Iedereen zal hiermee te maken krijgen, hetzij als verkoper, hetzij als koper en/of gebruiker van digitale producten.
Zelfs als je in Nederland niet BTW-plichtig bent omdat je te weinig verdient, zul je aan deze regels moeten voldoen, omdat voor deze wet de minima voor BTW-registratie afgeschaft zijn.
Zelfs als je maar een paar digitale producten online verkoopt voor de prijs van € 1, ben je al verplicht dit op te geven aan de belastingdienst van het land waar de koper woont. Of dit daadwerkelijk en effectief te controleren is door de overheden, dat is nog maar zeer de vraag.
 
Maar waarom risico’s nemen als kleine zelfstandige als er ook andere manieren zijn, waarmee je ieder risico vermijdt en tegelijkertijd niet hoeft te voldoen aan deze arbeidsintensieve en ingewikkelde BTW-wet.
 
 
Hierover aan het eind van dit artikel en in het derde artikel meer.

Wat zijn digitale producten?

De nieuwe wet geldt voor alle digitale producten die online verkocht worden.
 

  • foto’s
  • e-boeken
  • muziekbestanden
  • video’s
  • webhosting
  • software
  • audio- en videobestanden van radio en televisieprogramma’s verkocht, te beluisteren en/of te bekijken op internet
  • alle telecommunicatie waarbij de connectie met het internet een rol speelt
  • apps
  • dataopslag
  • online veilingen
  • abonnementen op online kranten en tijdschriften
  • etcetera, etcetera

Kortom, de wet geldt voor alles dat direct met internet en verkoop via internet te maken heeft.

Welke online-diensten vallen niet onder deze wet?

Deze wet betreft digitale PRODUCTEN.
Wat niet gezien wordt als digitaal product (maar waar je wel geld voor kunt vragen), is bijvoorbeeld:
 

  • lidmaatschap
  • abonnementen
  • coaching
  • online seminarium
  • online presentaties
  • forums

Als je als kleine zelfstandige iets wilt “verkopen” via internet zonder rekening te hoeven houden met deze nieuwe BTW-wet, dan zul je dus creatief te werk moeten gaan en je verkoop in een andere vorm moeten gieten. Je geeft je producten “gratis” weg als onderdeel van een coachingprogramma of lidmaatschap. Meestal zal men dan meer service van je verwachten naast je digitale product. Dat kan een nadeel zijn, want het kost meer tijd. Het is echter ook een goede manier om klanten aan je te binden. Tevreden klanten zullen eerder en vaker bij je terugkomen.
 
(wordt vervolgd)

Deel dit Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail